Vozovna Pankrác
Vozovna Pankrác
Aktualizováno: 22. 2. 2021 ,

Pojďte nahlédnout do místa, kam se běžně člověk nepodívá, do vozovny tramvají na Pankráci, která je vybavena mimo jiné ekologickou myčkou a je nejrozsáhlejší vozovnou v Praze.

Již od počátku své existence předpokládaly Elektrické podniky výstavbu tramvajové vozovny v oblasti Michle. Dokonce byl již zakoupen pozemek u Botiče, vymezený dnešními ulicemi Nuselská, Adamovská a Mendíků. V roce 1913 byl dokonce připraven a schválen projekt, ale vypuknutí první světové války výstavbu vozovny přerušilo. Po válce byla myšlenka tramvajové vozovny v této oblasti oživena, ale hledal se pro ni výhodnější pozemek. Když byla postavena tramvajová trať na dnešní náměstí Hrdinů, naskytla se lákavá možnost získat výhodnější pozemek poblíž pankrácké trestnice.

Výstavba

S výstavbou vozovny se započalo v roce 1925. Haly jsou v podobě ojedinělé železobetonové konstrukce. Provoz vozovna zahájila 10. října 1927, kdy vypravila na trať prvních 19 vlaků. Vozovna měla v době svého otevření pět hal po pěti kolejích. Střední tři haly byly v celé délce vybaveny prohlížecími kanály a sloužily tak nejen k deponaci, ale i údržbě vozů. Celkem bylo možné ve vozovně umístit 270 tehdejších vozů díky čemuž šlo o největší pražskou tramvajovou vozovnu. V celé délce zadní části odstavných hal byly zřízeny dílny s příslušenstvím a dvě velká sila na písek. 

Po roce 1945

Dne 12. února 1945 byla při bombardování těžce poškozena pátá loď, která byla obnovena až na podzim 1946. Na konci 50. let byla část vozovny rekonstruována, takže od té doby zde mohly být deponovány tramvaje typu T. Po požáru Rustonky navíc musela vozovna i zvládat technicky náročné provozní ošetření již zmíněných vozů. Mezi lety 1973 a 1974 proběhla velká přestavba kolejové harfy.

Po roce 1989

V roce 1992 sem byl instalován mycí stroj. V roce 2003 byla uvedena do provozu hala denního ošetření, která je vybavena mimo jiné ekologickou myčkou, laserovým měřičem opotřebení okolků a vzduchovými pistolemi pro tankování písku do tramvají Škoda 15T.

Současnost

Vozovna zajišťuje provoz celému jihu pražské tramvajové sítě; přestože v roce 1974, v souvislosti s otevřením trasy C metra, byla tramvajová doprava od Pankráce směrem ke Kačerovu zrušena, stále má velký význam. Vozovna má 5 lodí po pěti kolejích, s výjimkou čtvrté a páté lodě, mezi kterými byla za socialismu vybudována dílna namísto dvou kolejí; celkově má tedy vozovna 23 odstavných kolejí. Je zároveň nejrozsáhlejší vozovnou v Praze.